ceturtdiena, 2012. gada 19. janvāris

Kluči

     Viena no M iemīļotākajām spēlēm ir zemāk redzamo kluču likšana.
Tā kā katra spēles sastāvdaļa pakāpeniski mainās izmēros, bērns var iemācīties jēdzienus - lielāks, mazāks un kā to atšķirt nelielās atšķirības izmēros. Šī mācība ir būtisks lasīšanas un matemātikas prasmju aizsākšanai.


       Bērna uzdevums ir salikt klučus - liekot virsū lielākajam mazākos. Sākumā M lika nekoncentrējoties uzdevumam un uz paša lielākā uzlika vidējo izmēru, bet kad pienāca kārta likt likt lielāko kluci, redzēja, ka tas nosedz mazāko. Pamanot, ka ir salicis nepareizi pats arī nomainīja kluču secību. Lai palīdzētu šai uzdevumā sākumā pastāstīju un rādīju, ka jāsāk kluči likt uz vislielākā kluča. Nākamais klucis, kuru jāliek ir lielākais no palikušajiem uz zemes u.t.t. Pēc tāda principa arī sāka kārtot. 
       Šiem kluči paredzēti vecumam 12+ mēn. Ļoti patīk, ka ir ievietojami viens otrā un ietilpst kastītē 15*15. Kad bērns ir iemācījies vnk salikt klučus pareizā secībā var piedāvāt likt pēc motīviem. Piemēram kopīgiem spēkiem meklējā un likām koku:



      Kad koku salikām izrunājām, kādi dzīvnieciņi vinā ir uzrāpušies. Otrā variantā likām no jauna meklējot dzīvniekus ar viņu mazuļiem.


       Kad salikām izrunājām, ka redzam ziloni un viņa bērniņu zilonēnu, lāci un viņa bērniņus lācēnus, govi un viņas bērniņu teliņu u.t.t. Vārdu sakot uzdevums nosaukt, dzīvnieku un to kā sauc viņa bērniņu.
Vel citā piramīdas pusē ir attēloti zīmējumi skaitīšanai un ceturtajā sānā citi dzīvnieki.
Tāpat klučus var celt nevis uz augšu, bet uz grīdas likt sāniski no lielākā uz mazāko un otrādi.
Beidzot darboties, M pats saliek klučus kastītē vienu iekš otra. Šis jau atkal ir interesants uzdevums,jo gadās, ka ieliek nepareizo izmēru un redzot, ka nākamais neiet iekšā pats sevi palabo.

Vel viens veids kā izmantojam šos klučus, ir liekam tos pēc lieluma uz lapām. Pēc kluču izmēriem izgriezu un salīmēju uz A4 lapām četrstūrus. Lapas izlieku pa grīdu jauktā secībā. M ir jāatrod attiecīgā izmēra klucim, attiecīgā izmēra četrstūris uz lapas. Šo uzdevumu M gan pats vel nespēj paveikt, bet ik reizes cīnās un mēģina saprast, kurš klucis, kur ir jāliek.


Pat man pildot šo uzvdevumu ir jādomā līdzi, jo izmēru atšķirības ir pavisam nelielas un dažkārt bez pielikšanas, nevar saprast, kur kas jāliek.


 Bet atkal jau ar šo uzdevumu M tiek nodarbināts un tiek trennēta viņa domāšana.